الصفحة الرئيسية
عن الكلية
نبذة عن الكلية
العميد
الهيكل التنظيمي التفاعلي
الجوائز والاعتمادات
الخطة الاستراتيجية "ابتسامة"
إدارة الكلية
الوكالات
وكاله الكلية للشؤون التعليمية
وكالة الكلية شطر الطالبات
وكالة الكلية للدراسات العليا والبحث العلمي
وكاله الكلية المدير لمستشفى الأسنان الجامعي
وكالة الكلية للتطوير
اللجان التابعة لعمادة الكلية
الأقسام العلمية
قسم علوم الفم التشخيصية
قسم طب و جراحة اللثه
قسم أحياء الفم
قسم استعاضة الفم والوجه والفكين
قسم جراحة الفم والوجه والفكين
قسم علاج الجذور ولب الأسنان
قسم إصحاح الأسنان
قسم تقويم الأسنان
قسم طب أسنان الأطفال
قسم الصحة العامة للأسنان
إدارة الكلية
الغايات و الأهداف
التعليم
برامج بكالوريوس
برنامج الامتياز
الدراسات العليا
برامج البورد السعودي
المرافق التعليمية
البحث العلمي
مستشفى الأسنان الجامعي
خدمة المجتمع
بيت الخبرة
الملفات
اتصل بنا
دليل المنسوبين
عربي
English
عن الجامعة
القبول
الأكاديمية
البحث والإبتكار
الحياة الجامعية
الخدمات الإلكترونية
صفحة البحث
كلية طب الأسنان
تفاصيل الوثيقة
نوع الوثيقة
:
مقال في مجلة دورية
عنوان الوثيقة
:
Intra- and Inter-Examiner Variability in Evaluating Preclinical Pediatric Dentistry Operative Procedures
Intra- and Inter-Examiner Variability in Evaluating Preclinical Pediatric Dentistry Operative Procedures
لغة الوثيقة
:
الانجليزية
المستخلص
:
Abstract: Many investigators have reported attempts to develop reliable laboratory and clinic evaluation systems. However, few studies, regardless of level of success, have used an analytic procedure to identify those components of the evaluation system that, if refined further, could improve reliability. The purpose of this study was to compare intra- and inter-examiner variability in two evaluation methods: glance and grade (global), and checklist and criteria (analytical). Three faculty staff members with more than ten years of clinical and teaching experience evaluated operative procedures performed on plastic teeth representing the primary teeth by thirty dental students in pediatric dentistry preclinical laboratory sessions. The preparations were graded blindly by each of the three evaluators (A, B, and C) three times without magnification. The values were statistically analyzed using Wilcoxon signed rank test and Friedman test setting value of significance at 5 percent. The study revealed that, among the three examiners, the intra-examiner variability was nonsignificant in most situations. On the other hand, there was statistically significant variability between evaluators (i.e., inter-examiner) for almost all preparations. Neither cutting off the scores nor using either evaluation method (glance and grade or criteria and checklist) caused an improvement in variability. The problem of inter-examiner reliability and variability still existed.
ردمد
:
0
اسم الدورية
:
Journal of Dental Education
المجلد
:
71
العدد
:
4
سنة النشر
:
2007 هـ
2007 م
نوع المقالة
:
مقالة علمية
تاريخ الاضافة على الموقع
:
Sunday, February 21, 2010
الباحثون
اسم الباحث (عربي)
اسم الباحث (انجليزي)
نوع الباحث
المرتبة العلمية
البريد الالكتروني
عمر المليجي
El Meligy, Omar
باحث
دكتوراه
الملفات
اسم الملف
النوع
الوصف
25624.pdf
pdf
الرجوع إلى صفحة الأبحاث